Corona en de lockdown doen een groot beroep op onze veerkracht en die van jongeren. Veel studenten hebben het op dit moment mentaal zwaar. Hoe kun jij ze faciliteren bij het ontwikkelen van meer veerkracht? Waarschijnlijk hoef je minder te doen dan je denkt!
Je kunt een ander ondersteunen in zijn veerkracht door iemand te laten voelen en laten vertellen wat er voor hem of haar écht toe doet. De ander vergroot vervolgens zijn veerkracht door zelf zijn eigen stappen te bedenken en te zetten. Je neemt de problemen van iemand dus niet over, maar laat de regie bij de jongere zelf.
Wat betekent dit voor jou als begeleider?
Als je jongeren de ruimte geeft om hardop te vertellen wat hen bezighoudt, en jij blijft met aandacht stil, komen ze tot eigen inzichten. Die inzichten krijgen ze niet als jij het woord overneemt. Al pratende reflecteren ze op zichzelf. En omdat ze het aan jou vertellen en jij met aandacht luistert, wordt het concreet.
Leontien Hommels en Brigiet Brink – sprekers op het symposium Veerkracht & weerbaarheid bij studenten van Van Wijk Producties – zijn pioniers op het gebied van Positieve Gezondheid en maken daarbij vaak gebruik van het gespreksinstrument spinnenweb. Hiermee laat je iemand zelf ontdekken wat er voor hem of haar écht toe doet. Eigen regie en veerkracht staan hierin centraal. www.hommelsenbrink.nl
De gespreksinstrumenten Positieve Gezondheid kun je downloaden via het Institute for Positive Health: https://www.iph.nl/positieve-gezondheid/gesprekstools/