Verbinding verbroken?

Bijna alle instellingen in het MBO en HO hebben er last van op dit moment: studenten die niet komen opdagen bij colleges. Hoe weet je dan hoe het met ze gaat? En of ze nog wel zin hebben in of bezig zijn met hun studie?

Jolien Dopmeijer en Barend Last schreven er een heldere blog over. En dit verschijnsel doet zich niet alleen in Nederland voor, ook in België en Ierland speelt dit probleem. Hoe kan dat en wat kan het onderwijs hier aan doen?

Wat zijn de belangrijkste oorzaken?
Veel studenten zitten niet goed in hun vel. Al voor de pandemie stond het mentale welzijn van studenten onder druk en deze druk is daarna alleen maar toegenomen. Onderzoek toont aan dat er een verband is tussen welzijn en studiemotivatie. Als je je goed voelt, gaat leren ook beter.
Daarnaast is door de lockdowns de (ver)binding tussen studenten onderling en tussen student en opleiding sterk afgenomen.
En tenslotte heeft het online onderwijs van de afgelopen twee jaar de waarde van school en campus veranderd. Als fysiek onderwijs voor een student weinig toegevoegde waarde heeft, dan kun je een college toch net zo goed online volgen? En je de moeite, tijd en reiskosten besparen?

Wat kunnen we er aan doen?
Om te beginnen is meer aandacht voor het welzijn van studenten het uitgangspunt: luister naar ze en bied de juiste ondersteuning door openheid te creëren in plaats van alleen maar gerust te stellen.

Zet vooral in op activiteiten die de binding met en tussen studenten versterken. Dat geldt voor alle studenten maar ook voor aanstaande studenten. Door in te zetten op studentboarding betrek je jongeren al voor de start van hun opleiding bij hun studie. En de eerste 100 dagen van een studie zijn belangrijk voor een goede start en binding.

En bovenal vraagt de coronapandemie dus om herontwerp van het onderwijs waarbij goed wordt nagedacht over wat er fysiek en wat er online wordt georganiseerd. Colleges en les op locatie moeten voor studenten een meerwaarde hebben willen ze gemotiveerd zijn om te komen. Een opleiding is veel meer dan passief naar docenten luisteren. Studenten moet zelfstandig kunnen leren. Daarom is het zinvol persoonlijke leerdoelen te stellen, meer formatief te evalueren en aandacht te besteden aan effectieve leerstrategieën. Aanwezigheid verplicht stellen voegt niets toe, inzetten op motivatie wel!

Jolien Dopmeijer is een van de sprekers op de
Studiemiddag Lege collegezalen
11 oktober 2022 in Utrecht
Flinke vroegboekkorting tot 15 juli
Barend Last is de trainer tijdens de
Cursus Blended Learning
8 oktober 2022 in Amersfoort

Hele artikel lezen van Barend en Jolien? Dat kan hier

Bron: Trimbos.nl 2 mei 2022