De piramide van welbevinden: balans tussen de 4 intelligenties is belangrijk!

Wico Mulder heeft als jeugdarts adolescent veel ervaring met het begeleiden van jongeren. Hij merkt dat de groei van het aantal jongeren met veelal “onbegrepen klachten” als hoofdpijn, buikpijn en vermoeidheid gelijke tred houdt met de toename van spanning, stress en burn-outs. Op zijn spreekuur komen veel jongeren met fysieke klachten die vaak te maken hebben met iets wat in hun leven speelt (of speelde) en bewust dan wel onbewust zorgt voor spanning en stress. Dat kan prestatiedruk of faalangst zijn door school en studie. Het kan ook gaan over een vervelende privé-situatie, schulden, pesten of een vervelende ervaring uit het verleden.

Jongeren staan tegenwoordig ver af van wat er echt in hun omgaat – van zowel positieve als negatieve emoties. De focus ligt op de buitenwereld. Ego, hard werken, hoge eisen aan jezelf stellen of afleiding zoeken in allerlei – vaak verslavende – gewoontes als gamen en overmatig bezig zijn met sociale media,  zijn bekende afweermechanismen om pijnlijke emoties niet toe te laten. Dit heeft effect op hun lichaam en kan leiden tot allerlei fysieke klachten. Het is verstandig om te werken aan de balans tussen lichaam en hoofd. Een gezonde levensstijl met voldoende slaap, sporten en beweging en aandacht voor je emoties en de existentiële vraag wie ben ik en wat wil ik, spelen daarbij een sleutelrol.

Mulder heeft de piramide van welbevinden ontwikkeld. Deze piramide geeft jongeren inzicht in hoe je je energie effectief kunt verdelen over 24 uur en een balans ontwikkelt tussen de 4 intelligenties: FQ, EQ, IQ en SQ. De onderste laag van de piramide is fysiek (FQ) : beweging, slaap en voeding (11 uur). Dan volgt emotioneel (EQ); hoe gaat het met je, hoe zit je in je vel en hoe komt dat? Hoeveel positieve en negatieve stress ervaar je? (7 uur). Daarboven zit de laag mentaal (IQ) / cognitief functioneren (4 uur). En bovenin de piramide zit de ‘ik-tijd’ spiritueel (SQ), nietsdoen, ontspanning, ademhaling en jezelf filosofische vragen stellen als wie ben ik en wie wil ik zijn? (2 uur).

Volgens Mulder is het belangrijk dat jongeren kennis, levensvaardigheden en copings-strategieën aanleren om fysiek en mentaal weerbaar te zijn om te kunnen functioneren in onze complexe samenleving. Daar ligt zeker ook een taak voor het onderwijs!

Bronnen:
Ziemijnu.nl
Koosje 2019/2020
www.proscoop.nl juni 2019