Studiedag
Studenten en Prestatiedruk

8 oktober 2019
De Zilveren Vosch  |
Plompetorengracht 3  |  Utrecht

Studenten en Prestatiedruk Voorkom studie-uitval met een preventieve aanpak!

De helft van alle studenten kampt met angst en depressie. De druk om te presteren is voor veel van hen te hoog. De oorzaken zijn divers: de financiële druk van het leenstelsel en het BSA, maar ook perfectionisme en faalangst bij de student zelf. En keuzestress, het aanbod aan opleidingen en mogelijkheden is overweldigend. Bovendien is het vaak lastig een studie te combineren met bijbaantjes en een sociaal leven. Veel studenten leggen de lat te hoog. Ze stellen niet alleen eisen aan hun studieprestaties maar ook aan alles daarbuiten, zoals hun populariteit op social media. De fear of missing out is groot.

Persoonlijke omstandigheden zijn één van de belangrijkste redenen om met een studie te stoppen. Alle reden dus voor onderwijsinstellingen om het mentale welzijn van hun studenten serieus te nemen en een preventieve aanpak te ontwikkelen die studie-uitval door overbelasting voorkomt.

Maar hoe doe je dat? Hoe zorg je ervoor dat mentale gezondheidsvaardigheden integraal worden ingebed in je instelling of opleiding? En welke tools heb je om studenten die last hebben van prestatiedruk ook praktisch zo goed mogelijk te ondersteunen en begeleiden?

Een praktische en interactieve studiedag voor professionals in MBO en HO!

Sprekers

09.30  Ontvangst

10.00  Opening

10.05  Waarom staat de mentale gezondheid van jongeren zo onder druk?

De jongeren van vandaag worden ook weleens de prestatiegeneratie genoemd. Hoe terecht is dat en waarom zijn ze dan zo prestatiegericht?
De gevolgen van deze prestatiedrang worden inmiddels wel duidelijk: de helft van alle studenten kampt met angsten en depressies. Wat kan het onderwijs in preventieve zin voor hen betekenen?
Jolien Dopmeijer, onderzoeker Hogeschool Windesheim en mede-initiatiefnemer actieplan Studentenwelzijn

10.30  Studentenwelzijn is een taak van het onderwijs!

Het gaat erom dat een docent die opmerkt dat een student een paar keer achter elkaar afwezig is aan de student vraagt ‘Waar was je?’
Toske Andreoli, winnaar LSVB Scriptieprijs 2018

11.00  Koffiepauze

11.30  Studie-uitval voorkomen met een preventieve aanpak!

Inleiding met discussie:
Hoe geef je studentenwelzijn een centrale plek in opleiding en instelling en werkt dat?
Jolien Dopmeijer, onderzoeker Hogeschool Windesheim
Stephanie KeizerHulsebosch, hoofd van Student Life bij Codarts Rotterdam en onderzoeker PEARL
Liesbeth Buijs, projectleider De School als werkplaats Friesland College

12.15  Studeren zonder stress met de juiste mindset: ‘het maakt uit wat je denkt!’

Er zijn allerlei tools en tips om studiestress effectief te bestrijden. Mirjam Pol maakt daarbij gebruik van recente inzichten uit hersenonderzoek en de leerpsychologie. Leren switchen is een handige vaardigheid, want door te switchen naar positieve gedachten, positief gevoel of constructief gedrag, ontkoppel je het stressnetwerk in je brein en leg je een nieuw netwerk aan. Hoe vaker en langer je daarnaar switcht, hoe sterker het wordt. Daardoor voel je je meer ontspannen en kun je beter leren.
Mirjam Pol, studieadviseur Vrije Universiteit Amsterdam en auteur van de boeken Nog Slimmer en Studeren zonder stress

12.45  Lunchpauze

13.45  Keuzesessies ronde 1 (keuze tussen sessie A of B)

A. Focus!
Veel studenten hebben last van keuzestress en vinden het lastig om keuzes te maken op basis van hun eigen kernwaarden. Dus willen en doen ze alles en multitasken ze de hele dag door. Gebrek aan  focus zorgt voor veel onrust en stress. Hoe kun je hierover het gesprek aangaan en je studenten begeleiden bij het maken van keuzes?
Bavo Hopman, zelfstandig studentencoach

B. #SELFCARE: Praktische tools om met je student het gesprek aan te gaan over ‘goed voor jezelf zorgen’.
Tijdens deze workshop neemt coach/psycholoog-trainer Miek Crouzen van Youngworks je mee in het onderwerp zelfzorg voor jongeren. Hoe kun je samen met je student concreet onderzoeken waar er winst te behalen valt?
Miek Crouzen, psychologe en trainer bij Youngworks

14.45  Zaalwissel en korte pauze

15.00  Keuzesessie ronde 2 (keuze tussen sessie C of D)

C. Mindfulness in de klas? Hoe doe je dat dan?
Best practices in een nutshell
Marjan Ossebaard, eigenaar  i2L Instituut voor Innovatie en Leren

D. Help je student te falen: veerkracht als levensvaardigheid!
In deze workshop staat het belang van de ontwikkeling van veerkracht bij studenten centraal en vooral wat instelling en docenten hierin kunnen betekenen. Hoe creëer je een optimistische leercultuur waarin iedereen zichzelf en elkaar continu blijft verbeteren vanuit talent, tolerantie, werkgeluk en veerkracht?
Nanda Oomen, docent en teamcoach, Het Groeistation

16.00  Afsluiting en borrel

Wil je bij deze studiedag aanwezig zijn?

Deelname kost € 395,- excl. btw.

Je kunt tot 3 weken voor aanvang annuleren. De annuleringskosten bedragen dan € 99,- excl. btw. Na deze datum ben je het volledige bedrag van € 395,- verschuldigd.