Middagsymposium
Van studiesucces naar studentsucces!

Persoonlijk leiderschap van studenten

5 april 2022 | Amersfoort |  middagsymposium |
12.30 – 17.00 uur | tevens Livestream

Terug naar de kern van het Hoger Onderwijs: persoonlijke ontwikkeling en groei van studenten!
Scholen zijn van oudsher een plaats van debat en vorming. De plek waar je als student niet alleen kennis vergaart, maar ook ontdekt wie je bent, wat bij je past en wat jouw rol en verantwoordelijkheid in de wereld is. In onze veeleisende en complexe samenleving met een overvloed aan keuzemogelijkheden kunnen jongeren niet meer zonder zelfkennis en persoonlijk leiderschap.
Gebrek hieraan ondermijnt het studentenwelzijn. De helft van alle studenten kampt tegenwoordig met angsten en depressies. En de druk om te presteren is voor veel van hen te hoog. Persoonlijke groei en ontwikkeling van studenten moet hoger op de onderwijsagenda komen. Hoe organiseren we dat?

Een symposium voor directeuren en opleidingsmanagers in het Hoger Onderwijs en voor iedereen die betrokken is bij de persoonlijke ontwikkeling van studenten

Sprekers

12.30  Ontvangst met broodjes

13.00  Opening

13.05  Korte introductie op het thema

Het Hoger Onderwijs heeft een belangrijke rol als het gaat over persoonsvorming. Hogeschool en universiteit zijn van oudsher een plaats van debat en vorming, een plek waar je als student jezelf leert kennen, levensvaardigheden ontwikkelt en kritisch leert denken. Waarom is deze taak van het onderwijs zo uit beeld geraakt?
Kees Boele, voorzitter CvB Protestantse Theologische Universiteit Amsterdam-Groningen

13.20  VRAAGGESPREK Wat verwacht de arbeidsmarkt van aankomend talent?

Wat moeten studenten nog leren nu google alwetend is? Veel werkgevers zijn vooral op zoek naar ‘persoonlijkheden’ onder jonge starters. Maar wat zijn dat precies, persoonlijkheden? Wat wordt er van jongeren verwacht en hoe moet het hoger onderwijs hen daarop voorbereiden?
Marjolein ten Hoonte, directeur arbeidsmarkt en MVO Randstad Groep Nederland
Barbara Belfi, onderzoeker ROA Maastricht University

14.00  Waarom de midlifecrisis tegenwoordig al toeslaat bij jongeren van 20!

Nienke Wijnants houdt zich al bijna twintig jaar bezig met de mentale weerbaarheid van jongeren. Uit haar onderzoek blijkt dat onder de keuzestress, de sociale druk en prestatiedruk vaak existentiële twijfel schuilgaat. Wie ben ik? Waar doe ik het allemaal voor? Wat wil ik nu eigenlijk écht? Het is onmogelijk om de regie over je leven te pakken en keuzes te maken, als je dit soort vragen niet kunt beantwoorden. En dat begint in het onderwijs.
Nienke Wijnants, psycholoog en loopbaanadviseur en auteur van o.a. Twintigerstwijfels & Dertigersdilemma’s

15.00   middagpauze

15.30  PRAKTIJKCASES EN DISCUSSIE
Hoe kan het Hoger Onderwijs persoonsvorming een plek geven binnen de eigen organisatie en opleidingen?

I Hoe maken we van het onderwijs weer een plaats van debat en vorming met wijsheid als uitgangspunt?
Kees Boele, voorzitter CvB Protestantse Theologische Universiteit Amsterdam-Groningen

 

II Leer studenten hoe ze waarde kunnen creëren voor zichzelf en de wereld:
leren met Hoofd, Hart & Handen
Hoe leer je studenten hoe ze waarde kunnen creëren in een wereld die razendsnel verandert. Waarde voor zichzelf en voor anderen. Dit vraagt om fun in falen, inzicht in dromen en talenten, creativiteit én het vermogen om samen te werken. In het hoger onderwijs ligt de focus vooral op het ontwikkelen van cognitieve intelligentie. Binnen het HAN programma  Leren met Hoofd, Hart en handen is er daarnaast aandacht voor sociale, creatieve  en lichaamsintelligentie. Innovatie vindt namelijk plaats waar verschillende soorten intelligentie elkaar vinden. Wat houdt dit programma in, hoe kun jij het inzetten in jouw onderwijspraktijk en wat vinden studenten ervan?
Sylvia Bronkhorst, initiator van het programma Leren met Hoofd, Hart & Handen, Hogeschool Arnhem Nijmegen samen met twee HAN – studenten.

 

III Community Engaged Learning
Community Engaged Learning is ervaringsgericht onderwijs waarin studenten, docenten en externe partners samenwerken aan maatschappelijke vraagstukken. Het integreert maatschappelijke betrokkenheid met academische studie en reflectie om de leerervaring te verrijken en bij te dragen aan de behoeften van de samenleving.
James Kennedy, hoogleraar Moderne Nederlandse geschiedenis en voorzitter programmaraad  CEL Universiteit Utrecht

 

IV Persoonlijke groei in het curriculum

Van de diepverlegen eerstejaars tot de zelfverzekerde spreekster bij het afstuderen. Onderwijs moet optillen. Studenten uitdagen, en helpen, om al hun talenten te zien en te ontplooien. Hoe organiseer je deze bildung? Hoe maak je de klas, de stad, de wereld daarbij tot oefenplaats voor die ontmoetingen, gesprekken, reflecties waar echte groei om gaat? Vanuit haar ervaring als Dean van het University College Roosevelt en voorzitter van het Platform mensenrechteneducatie gaat Barbara Oomen in op het creëren van een context waar niet alleen kennis, maar ook persoonsontwikkeling centraal staat.
Barbara Oomen, hoogleraar rechten Universiteit Utrecht & vml dean University College Roosevelt Middelburg

17.00  Afsluiting en borrel

Wil je bij dit middagsymposium aanwezig zijn?

Deelname aan het symposium kost € 395,- excl. btw.
Deelname aan de Livestream kost € 295,- excl. btw.

Je kunt tot 3 weken voor aanvang annuleren. De annuleringskosten bedragen dan € 99,- excl. btw. Na deze datum ben je het volledige bedrag van € 395,- of € 295 (voor de livestream) verschuldigd.