Omgaan met gebrek aan structuur tijdens de corona-crisis

Luuk Brouns, schreef samen met Veronique Scharwächter en Daniel van Wyngaarden vlak voor de coronacrisis de filosofische survivalgids voor het studentenleven Studentendenken. In dit boek buigen deze 3 filosofiestudenten zich over praktische en beschouwelijke vragen van studenten zoals ‘hoe maak je je nuttig voor de wereld?’ en ‘waarom ervaren we in ons leven prestatiedruk?’

Tijdens het symposium Veerkracht en weerbaarheid bij studenten (1 december as. Utrecht)  gaan ze in op de vraag wat het onderwijs zelf kan leren van hun boek.

Afgelopen week werden ze geïnterviewd door de Volkskrant, over de vraag hoe ze omgaan met het gebrek aan structuur bij het studeren nu door de corona-crisis het meeste onderwijs op hogescholen en universiteiten nog steeds online plaatsvindt. Want juist structuur is iets waar veel studenten nog behoefte aan hebben.

Sommige studenten proberen hetzelfde ritme aan te houden als bij een fysiek college: op tijd opstaan, douchen, ontbijten en dan aan de slag. Appen en bellen kan om contacten te onderhouden en even te sparren, maar elkaar even opzoeken als het niet zo goed gaat is vaak weer ingewikkeld. Het is in deze tijd lastig om gemotiveerd te blijven voor je studie, bezig blijven vraagt nogal wat van je discipline als je nergens heen hoeft.

Deze week verscheen over ditzelfde thema ook het boek De mooiste tijd van je leven: een nieuwe kijk op studiestress van Toske Andreoli. Volgens Toske biedt het hoger onderwijs zelf ook te weinig structuur aan studenten. Vanaf je eerste studiedag wordt er van je verwacht dat je zelfstandig kunt werken. Maar veel studenten kunnen dat natuurlijk nog niet als ze 18 jaar zijn. Vaak kennen docenten hun studenten persoonlijk ook nauwelijks en online onderwijs versterkt deze anonimiteit.  Sommige studenten raken dan ook gedesillusioneerd over hun studie. Veel leuke dingen uit het normale studentenleven zijn nu niet mogelijk en het persoonlijke contact met docenten en mede-studenten is zeer beperkt. Als student moet je jezelf voortdurend herinneren aan waarom je ook weer had gekozen voor deze studie. De dagelijkse realiteit overschaduwt nogal eens de intrinsieke motivatie. En doet een fors beroep op het persoonlijke leiderschap van een student.

Wil je meer weten over studiestress en hoe je je studenten daarbij kunt ondersteunen in deze lastige tijd? Kom dan naar het symposium Veerkracht en weerbaarheid bij studenten: effectief omgaan met prestatiedruk en studiestress op 1 december a.s.!

Bron:
De Volkskrant 14 sept. 2020

Menu