Hester Brauer van de Haagse Hogeschool ontwikkelde een effectief programma om langstudeerders van de opleiding Maatschappelijk werk en dienstverlening te helpen afstuderen, Power House. Ze won hiermee een Comenius Teaching Fellow beurs.
Volgens Hester verwacht het huidige onderwijssysteem dat een student binnen 3 (universiteit) of 4 jaar (hogeschool) een bachelor diploma haalt. Dat lukte studenten vroeger niet en dat lukt nu ook niet. Sommigen krijgen in de tussentijd andere verplichtingen, verliezen het contact met de opleiding en denken dat het toch niet meer gaat lukken.
Power House startte met 150 studenten die allemaal nog hun bachelorscriptie moesten schrijven. Alle 150 hadden een persoonlijk verhaal waarom ze – soms meerdere jaren – vertraging hadden opgelopen.
Brauer kwam tot de ontdekking dat er een soort stigma op deze studenten rust, vaak ingegeven door collega-docenten die de moed al hadden opgegeven. Studenten gaan mee in die houding en denken op een bepaald moment dan zelf ook dat het toch niet meer gaat lukken. Ze raken hun zelfvertrouwen, optimisme en veerkracht kwijt. Tijdens het project is daarom veel ingezet op deze mentale processen.
Discipline en het creëren van een gemeenschap bleken de succesfactoren van het project. Veel van de deelnemende studenten hadden moeite met het stellen van prioriteiten door hun persoonlijke omstandigheden. Sommigen hadden al kinderen, werkten of waren mantelzorger. Tijdens de gezamenlijke hoorcolleges en tutorgroepen ontstond een groepsgevoel waardoor studenten zich realiseerden dat ze niet de enigen waren.
Het project was een groot succes, 69% van de studenten studeerde alsnog af.
Discipline en groepsgevoel komen ook aan de orde op 8 oktober 2019 tijdens de studiedag Studenten en Prestatiedruk in Utrecht.
Bron
Science Guide 8 juli 2019