Inclusiviteit is een competentie!

Claudia Gomes is onderzoeker bij het lectoraat studiesucces aan de Hogeschool Rotterdam en onderzoekt sinds 2015 in hoeverre eerstejaars studenten zich verbonden voelen met hun opleiding. Sense of belonging hangt sterk samen met of en hoe je je geaccepteerd en gerespecteerd voelt in je groep, klas en door docenten en organisatie.

Inclusiviteit is een vaardigheid, inclusief zijn kun je leren. Hoe inclusief kun je zelf als docent en begeleider denken en handelen? Kun je ervoor zorgen dat een ander het gevoel heeft erbij te horen? En vind je het als onderwijsprofessional ook belangrijk dat al je studenten dat gevoel hebben?

Je moet je dus niet alleen bewust zijn van je eigen gedrag, maar ook van het gedrag van mensen om je heen. Maar studenten hebben ook een verantwoordelijkheid naar zichzelf: sense of belonging blijkt nl. een self fulfilling prophecy. Als je denkt dat je ergens niet bij hoort, dan ga je overal bewijs zien dat dat ook zo is. Je moet er als student zelf dus ook voor zorgen dat je gezien wordt en je eigen plek innemen.

Wat kunnen docenten doen om studenten meer het gevoel te geven erbij te horen?
Oog hebben voor iedereen, dus ook voor mensen die wat stiller zijn.
Oprechte belangstelling tonen, vragen stellen en  doorvragen. Vraag hoe het écht met ze is. En de docent heeft invloed op de groepsdynamiek. Je denkt vanuit je eigen referentiekader misschien dat je iemand het gevoel van betrokkenheid hebt gegeven, maar dat hoeft niet te kloppen. Ga daar bewust mee om.
Zorg voor één-op-één gesprekken met studenten. Beantwoord snel je mails. Het kan soms lang duren voordat een docent zijn of haar mail beantwoordt of dat helemaal niet doet. Het beantwoorden van mails geeft een student het gevoel dat een vraag belangrijk is.

Claudia Gomes is auteur van het boek I belong here. Het boek alvast lezen? Dat kan hier!
En Claudia is een van de sprekers op onze studiemiddag Lege Collegezalen, 11 oktober as. in Utrecht

Bronnen
www.hogeschoolrotterdam.nl
Profielen.hr.nl