We denken vaak dat we iets al moeten kunnen voordat we het mogen proberen
Brené Brown, hoogleraar en schrijfster
De Amerikaanse psycholoog Carol Dweck is een deskundige op het gebied van motivatie, persoonlijkheid en ontwikkeling. Ze is vooral bekend van haar onderzoek en theorie over de groeimindset en de fixed mindset. Studenten en leerlingen met een fixed mindset denken dat hun talent en competenties vastliggen en zijn gericht op de prestatie en het resultaat. Wie een groeimindset heeft, is veel meer gericht op het leerproces en begrijpt dat je jezelf door inspanning, opleiding en door informatie te delen met anderen kunt ontwikkelen. Daardoor word je niet alleen een blijer mens, je gaat ook beter presteren! Niet alleen omdat je jezelf uitdaagt, maar ook omdat je iemand anders eerder om hulp durft te vragen. Mislukkingen worden dan minder gezien als persoonlijk falen.
Maar hoe werkt dat nu precies in de praktijk?
Volgens Arjan van Dam – auteur van het boek De kunst van het falen – legt ruim 90% van de mensen zichzelf prestatiedoelen op. Presteren betekent vooral: laten zien wat je kunt. Leerdoelen stellen is echter veel effectiever. Denk aan het verschil tussen ‘ik wil kunnen hardlopen’ en ‘ik wil leren hardlopen’. In het eerste geval zet je jezelf onder druk. Wie vooral focust op het willen leren hardlopen, heeft veel minder stress.
Bij het ontwikkelen van een leerdoel spelen er twee essentiële vragen:
- Wil je echt leren, of wel ben je echt bereid een bepaalde inspanning te leveren?
Ofwel, kun je het opbrengen om een paar keer per week te trainen, in weer en wind? - Leer je goed zoals je het nu doet of is een andere aanpak nodig? Wat past bij jou? Alleen lopen of in een groep? Met of zonder muziek etc.?
En wat ook en belangrijke rol speelt bij het halen van een leerdoel is de omgeving. Heb je veel last van groepsdruk of kan het je niet schelen wat een ander van je vindt? Vaak hangen we onze eigenwaarde op aan de prestaties die we leveren. Wie dat los kan laten en durft te falen, groeit in het leven!
De kiem voor een groeimindset wordt al op jonge leeftijd gelegd. Het maakt nogal uit welke complimenten leerlingen op school van hun docent krijgen. ‘Goed gedaan, dat is slim van jou’ zet vooral aan tot prestatie. ‘Daar heb je hard voor gewerkt!’ houdt rekening met een groeimindset en laat leerlingen inzien dat je je kunt ontwikkelen door te leren, te oefenen en om hulp te vragen. Docenten die een dergelijke cultuur in hun klas weten te creëren, leveren een bijdrage aan gelukkige en tegelijkertijd goed presterende leerlingen!
Wil je meer weten over Prestatiedruk bij leerlingen?
Kom dan ook naar de studiedag op 31 maart 2020 in Utrecht
Bronnen
Libelle 51-2018